​Stress og udbrændthed

-Et tilbud til dig der er ramt af stress, eller er i fare for at blive det.

Stress og udbrændthed er i dag et alvorligt problem i det danske samfund. 10-12 % danskere* kæmper dagligt med stress, hvilket også er skyld i en fjerdedel af alle sygemeldinger.

Både de menneskelige og økonomiske konsekvenser er tydelige og kan i værste fald føre til invalidering og førtidspension. Stress og udbrændthed skal derfor tages meget alvorligt, især da vi i vores kultur ofte fremmer faktorer, der stik imod hensigten kan risikere at virke belastende i længden. Faktorer som det grænseløse arbejde, og kvaliteter som værende en ansvarsfuld, fleksibel, pligtopfyldende, ambitiøs og selvdisciplineret medarbejder eller leder. Det er derfor helt centralt at vide, hvordan stressforebyggelse kan integreres som en naturlig del af arbejdet, og hvad der skal til for at overkomme stress og udbrændthed, hvis man rammer muren.

Hos Psykolog Centrum er vi optagede af, at tilbyde effektive teknikker til at skabe balance og overskud i din hverdag. Derfor udbyder vi bl.a. behandling af stress. Når man er stresset i længere tid, bliver man netop ramt på sin balance og sit overskud i hverdagen. Man kan opleve svære fysiske og psykiske symptomer som f.eks. hovedpine, hjertebanken, træthed, indre uro, koncentrationsbesvær, irritabilitet, smerter og hyppige infektioner. På længere sigt kan det medføre alvorlige fysiske sygdomme og psykiske tilstande som angst, depression og udbrændthed. For at forebygge eller behandle sådanne tilstande kan det være en god idé at få hjælp af en psykolog.

Psykolog Centrum tilbyder både individuelle samtaler og gruppeforløb for alle, der er ramt af stress eller er i fare for at blive det. Uanset om stressfaktorerne er på arbejde eller af mere privat karakter. Vi tager udgangspunkt i den veldokumenterede kognitive adfærdsterapi Acceptance and Commitment Therapy (ACT). Det er en metode, der hjælper dig til både at skabe en hverdag med mere ro på og til at få dine handlinger til at være i tråd med det, der er vigtigt for dig.​

​​Julie Dégas

Psykolog Centrum